Rómske dievča z marginalizovanej komunity v žalobe namietalo, že štát v
čase prerušenej prezenčnej výučby na základných školách počas pandémie
zaviedol dištančné vzdelávanie. Bolo podľa nej podmienené digitalizáciou
- prístupom k internetu a digitálnym technológiám, vlastnením
počítačového zariadenia a počítačovými zručnosťami. Tie však ona ani jej
rodina nemali a štát ich nijako nezabezpečil.
Súd na verejnom pojednávaní 6. novembra vyhlásil rozsudok, ktorým určil,
že štát porušil zásadu rovnakého zaobchádzania a dopustil sa
diskriminácie v prístupe k vzdelaniu a právu na prístup k informáciám a
slobode prejavu. "A to neprijatím primeraných opatrení vrátane
zabezpečenia prístupu k internetu a digitálnym technológiám, ktoré by
zabezpečili rovný prístup žalobkyne ku vzdelaniu v čase prerušenej
prezenčnej výučby počas pandémie COVID-19," uviedla hovorkyňa Krajského súdu v Prešove Ivana Petrufová.
Súd podľa hovorkyne v danom prípade nespochybňuje nutnosť riešenia
situácie v oblasti vzdelávania a školskej politiky počas pandémie s
cieľom ochrany zdravia a života ľudí. "Avšak prijaté opatrenia mali
reagovať na existujúcu nerovnosť v marginalizovaných skupinách, ktorými
je aj rómska komunita. Žalobkyňa v konaní preukázala, že na prvý pohľad
neutrálne kritérium dopadá o poznanie silnejším spôsobom na chránenú
marginalizovanú rómsku komunitu, ktorej je členom," doplnila.
Podľa Poradne pre občianske a ľudské práva, ktorá jej zabezpečila
bezplatné právne zastupovanie v súdnom konaní, ide o prvý rozsudok
svojho druhu nielen na Slovensku, ale i v Európe. Podľa poradne poukázal
na znevýhodnenia v prístupe digitálnym technológiám a internetu, ktorým
čelia niektoré skupiny v slovenskej spoločnosti a ktoré majú širší
systémový charakter.
"Rozsudok súdu potvrdzuje závažné zlyhanie štátu v čase pandémie.
Štát nezabezpečil kvalitné vzdelávanie pre rómske deti, ktoré nemajú
prístup k internetu, digitálnym technológiám a nemajú digitálne
zručnosti," uviedla advokátka spolupracujúca s poradňou a právna zástupkyňa žalobkyne Vanda Durbáková.
Podľa poradne škola v čase prerušenej prezenčnej výučby vzdelávala
rómske deti iba distribúciou pracovných listov na týždennej báze, pričom
im pri ich vypracovávaní neposkytovali podporu a ani ich
nevyhodnocovala.